Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.
Toalety w szkołach i przedszkolach należą do bardzo ważnych pomieszczeń w danych placówkach. Mają duży wpływ na samopoczucie dzieci i ich zdrowie. Dlatego zarówno projekt, jak i dobór wyposażenia toalet dla dzieci powinny być wykonywane z dużą starannością i uwzględnieniem potrzeb tej grupy wiekowej. O czym należy pamiętać projektując toalety w szkołach i przedszkolach? Zobaczmy.
Mycie rąk w szkole i przedszkolu powinno być nawykiem. Niestety bardzo często dzieci unikają korzystania z publicznych łazienek, ze względu na niesprzyjającą infrastrukturę. A mycie rąk jest niezbędne, by zapobiegać wielu infekcjom, które są typowe dla tego środowiska. Nauczyciele i rodzice powinni zwracać uwagę na to, by dzieci myły ręce zawsze po przyjściu do szkoły (zwłaszcza jeśli dojeżdżają komunikacją miejską), po lekcjach wychowania fizycznego, przed i po posiłku, zawsze po skorzystaniu z toalety. To tak naprawdę absolutne minimum, jeśli chodzi o higienę.
fot. ole.pl
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach każda placówka oświatowa jest zobowiązana do zapewnienia swoim uczniom właściwych warunków sanitarnych. Oznacza to dostęp do ciepłej, bieżącej wody, mydła, papieru toaletowego, papierowych ręczników. Przepisy dotyczące warunków technicznych budynków jasno precyzują liczbę toalet. W budynkach użyteczności publicznej jedna umywalka musi przypadać na co najmniej 20 osób, jedna miska ustępowa i jeden pisuar na 30 mężczyzn, a jedna miska ustępowa na 20 kobiet.
W dobrze wyposażonej łazience przedszkolnej nie powinno zabraknąć estetycznych kabin sanitarnych, uwzględniających liczbę dzieci. Kabiny powinny być dostosowane do wzrostu użytkowników (czyli niższe niż dla dorosłych). Standardowe rozmiary kabiny dla przedszkolaków określone w wymogach technicznych to: szerokość 80 cm, wysokość 140 cm, głębokość 120 cm. Dobrze też, by były wyposażone w specjalny zamek, który umożliwia otwarcie drzwi z zewnątrz, na wypadek, gdyby dziecko zatrzasnęło się w środku.
Kolejna kwestia to wysokość montowania armatury sanitarnej: toalet i umywalek. Jest ona bardzo istotna zwłaszcza w grupie najmłodszych dzieci. Wysokość montażu jest również ważna przy dodatkowym wyposażeniu, czyli dozownikach do mydła, wieszakach na ubrania, pojemnikach na ręczniki. Wymogi BHP w szkołach wymagają ponadto, by toalety dla dzieci były wyposażone w antypoślizgową podłogę – mówi Ryszard Kurek z firmy ole.pl.
By uniknąć przypadkowego poparzenia się dzieci lepiej jest też unikać baterii z osobną regulacją temperatury. Najbezpieczniejsze są te z automatycznym termostatem. Dla przedszkolaków istotne są również gabaryty toalety czy umywalki. Mniejsze urządzenia sanitarne są bezpieczniejsze.
fot. ole.pl
Gdy aktualna była jeszcze dyskusja o wysyłaniu 6-latków do szkół, często wysuwanym argumentem było niedostosowanie łazienek do wymogów najmłodszych dzieci. Inne wymagania i potrzeby mają przecież kilkuletnie dzieci, a inne nastolatki. W wielu szkołach pojawiły się więc dodatkowe toalety uwzględniające potrzeby tej grupy wiekowej albo z myślą o niej zaadoptowano część istniejących pomieszczeń sanitarnych. Pamiętajmy również o kwestii rozgraniczenia toalet szkolnych na te dla chłopców i dziewcząt – aspekt ten szczególnie w przypadku kilkunastolatków należy do podstawowych wymogów stawianych szkolnej toalecie.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym od 3 do 6 lat
Dla dzieci w wieku szkolnym od 7 do 11 lat
Toalety dla chłopców:
Toalety dla dziewczynek:
Dla dzieci w wieku szkolnym od 12 do 15 lat
Toalety dla chłopców:
Toalety dla dziewczynek:
Biorąc pod uwagę wymagania sanitarno-epidemiologiczne łazienek w szkołach i przedszkolach, istotny jest również dobór materiałów. Projekt łazienki szkolnej powinien wykorzystywać materiały przeznaczone do łazienek publicznych, tj. bezpieczne, które łatwo utrzymać w czystości, o gładkiej powierzchni, na których nie zbiera się brud. Mowa o takim wyposażeniu łazienki jak dozowniki mydła, pojemniki na ręczniki lub suszarki do rąk, a także pojemniki na papier toaletowy w dużych jumbo rolach, kosze na śmieci i szczotki WC.
W toaletach o normalnym natężeniu ruchu z jedną umywalką zaleca się montowanie 1 suszarki, w toaletach o zwiększonym natężeniu ruchu należy montować 1 suszarkę na każde 2 umywalki. Wysokość montażu w przypadku dzieci wynosi 95 cm, uniwersalna wysokość to 110 cm.
Badania pokazują, że bardzo niewiele placówek jest przystosowanych do przyjęcia uczniów niepełnosprawnych. Choć w teorii każda osoba niepełnoletnia ma zagwarantowane konstytucyjne prawo do edukacji, to w praktyce dostęp do wymarzonej szkoły rozbija się o bariery dla niepełnosprawnych. Brakuje toalet, do których można wjechać wózkiem, które dodatkowo znajdowałyby się na parterze, bądź kondygnacji, do której dojeżdża winda.
Czasami w szkołach znajdują się podjazdy czy poręcze, ale najczęściej montowane są na zewnątrz budynku. W środku osoba niepełnosprawna skazana jest już na pomoc innych uczniów bądź nauczycieli. Brak toalet, z których osoba poruszająca się na wózku lub o kulach może skorzystać samodzielnie, jest istotną barierą ograniczającą wybór szkoły.
Tymczasem toaleta dla ucznia poruszającego się na wózku powinna spełnić następujące wymagania:
Urządzenie funkcjonalnej łazienki dla przedszkola i szkoły wymaga znajomości przepisów. Rozporządzenia definiują ilość niezbędnego wyposażenia. Przed zakupem konkretnych modeli warto zrobić mały rekonesans na rynku. Wielu producentów ma w swojej ofercie specjalne linie dedykowane do placówek oświatowych. Łatwo więc dobrać rozwiązania, które w danym obiekcie będą najbardziej odpowiednie – zarówno pod kątem designu, rozwiązań jak i cen.
Galeria - budoskop.pl Porady Wnętrza | Toalety w szkołach i przedszkolach – o czym należy pamiętać podczas ich projektowania
Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.
Partner Strategiczny: